Informació del CFGM Cures Auxiliars Infermeria

Annex del DECRET 203/1997, de 30 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau mitjà de cures auxiliars d'infermeria (DOGC núm. 2464, de 28 d'agost de 1997).

1. Identificació del títol.

1.1 Denominació: cures auxiliars d'infermeria.

1.2 Nivell: formació professional de grau mitjà.

1.3 Durada del cicle formatiu: 1400 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 990 hores (crèdits de l'1 a l'11 i el 13).
1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 12).

2. Perfil professional.

2.1 Competència general.

És competència general d'aquest tècnic proporcionar cures auxiliars al pacient/client i actuar sobre les condicions sanitàries del seu entorn: com a membre d'un equip d'infermeria en els centres sanitaris d'atenció especialitzada i d'atenció primària, sota la dependència del diplomat d'infermeria o si escau, i també, com a membre d'un equip de salut en l'assistència derivada de la pràctica de l'exercici liberal, sota la supervisió corresponent.

2.2 Competències professionals.

Les competències i realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:
a) Preparar els materials i processar la informació de la consulta/unitat en les àrees de la seva competència:
1. Citar, rebre i registrar les dades als pacient/clients complint les normes establertes a cada consulta.
2. Verificar l'existència del material necessari per a la realització de les activitats pròpies de cada consulta.
3. Rebre i emetre, si escau, informació verbal i escrita necessària per a la correcta coordinació amb altres unitats segons les normes establertes en el centre.
4. Realitzar els pressupostos i factures d'una consulta d'assistència mèdica o odontològica, segons normes i tarifes pròpies de cada consulta i per acte professional.
b) Aplicar cures auxiliars d'infermeria al pacient/client:
1. Rentar i fer la higiene dels pacients/clients en funció de les seves necessitats i del pla de cures.
2. Preparar al pacient/client per al seu trasllat i assegurar que es compleixen les condicions del mateix.
3. Mobilitzar al pacient/client en el seu medi tenint en compte el seu estat i posició anatòmica recomanada.
4. Ajudar a la deambulació del pacient/client, assegurant que es compleixen les indicacions específiques del responsable del pla de cures.
5. Executar les operacions necessàries per facilitar la correcta exploració i observació del pacient/client.
6. Aplicar tractaments locals de termoteràpia, crioteràpia i hidrologia mèdica, seguint els protocols tècnics establerts i les indicacions d'actuació.
7. Realitzar la preparació i administració de medicaments per via oral, rectal i tòpica.
8. Realitzar cures postmortem seguint els protocols establerts.
9. Distribuir els menjars i recolzar la ingesta en pacients/clients que així ho requereixin.
10. Col·laborar o aplicar tècniques de prevenció d'accidents i primers auxilis, seguint els protocols i pautes d'actuació establertes.
c) Tenir cura les condicions sanitàries de l'entorn del pacient/client i del material/instrumental sanitari utilitzat en les diferents consultes/unitats/serveis:
1. Realitzar la neteja, desinfecció i esterilització del material i instrumental de les diferents unitats/consultes.
2. Mantenir l'ordre, neteja i condicions higienicosanitàries de l'habitació del pacient/client, tant a nivell hospitalari com domiciliari.
3. Participar en el control d'infeccions nosocomials.
d) Col·laborar en la prestació de cures psíquiques al pacient/client, realitzant, al seu nivell, l'aplicació de tècniques de recolzament psicològic i d'educació sanitària:
1. Detectar les necessitats psicològiques bàsiques i conductes anòmales en els diferents tipus de pacients/clients, en el seu àmbit de competències.
2. Donar recolzament psíquic bàsic al pacient/client per millorar les seves condicions de vida, en el seu àmbit de competències.
3. Promoure actituds i hàbits d'autocura dels pacient/clients i la seva participació en associacions i grups d'ajuda.
4. Intervenir, al seu nivell, en la formació i promoció d'hàbits saludables d'alimentació, higiene personal i del medi, i sobre formes de vida en pacients/clients, familiars i col·lectius.
e) Realitzar tasques d'instrumentació en equips de salut bucodental:
1. Revelar i arxivar radiografies dentals segons el protocol tècnic i normes de qualitat.
2. Realitzar les operacions de batut, espatulat i barrejat dels materials requerits pel facultatiu.
3. Mantenir la cadira dental amb tots els elements i estris en perfecte estat d'ús.
4. Realitzar la instrumentació operatòria de la cadira dental, utilitzant "tècnica de quatre mans o sis mans".
5. Aïllar i aspirar el camp operatori, abans i durant l'operatòria dental.
6. Realitzar el condicionament físic i psicològic del pacient/client que permeti el seu tractament dental, abans, durant i després de l'operatòria, segons les necessitats específiques.

2.3 Capacitats clau.

Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions.
a) Capacitat de resolució de problemes:
És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució.
Aquesta capacitat es manifesta en:
L'actuació davant de possibles emergències, transmetent amb rapidesa els senyals d'alarma i aplicant els mitjans de seguretat establerts.
La manca d'estris, aparells i primeres matèries per a l'aplicació de cures auxiliars d'infermeria.
La manca d'elements per al manteniment de les condicions higienicosanitàries.
L'atenció a pacients/clients que presenten dificultats de comunicació o conductes adverses.
Les mancances tecnicosanitàries per a l'aplicació del condicionament físic del pacient/client per al seu tractament dental.
b) Capacitat d'organització del treball:
És la disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels recursos humans o materials existents, per tal de dur a terme les tasques amb el màxim d'eficàcia i eficiència.
Aquesta capacitat es manifesta en:
La gestió de la documentació de la unitat/consulta.
El manteniment de l'ordre, la neteja i les condicions higièniques i sanitàries de l'entorn del pacient/client.
La preparació del material necessari per aplicar els protocols o tècniques de cures d'infermeria.
El control d'existències i l'emmagatzematge del material per poder disposar del material necessari per a les activitats de la consulta/unitat/servei.
c) Capacitat de responsabilitat en el treball:
És la disposició per implicar-se en la feina, considerant-la l'expressió de la competència personal i professional, i vetllant pel bon funcionament dels recursos humans o materials relacionats amb el treball.
Aquesta capacitat es manifesta en:
La preparació de la consulta i el pacient/client per a l'exploració mèdica.
El manteniment dels materials emprats en l'exploració, realització de proves diagnòstiques i aplicació de tècniques hidroteràpiques en perfectes condicions d'ús.
L'execució correcta de les tècniques i protocols d'atenció assignats.
L'aplicació dels protocols per a l'aïllament del pacient/client i la prevenció d'infeccions nosocomials.
El compliment dels objectius fixats en els plans de cures.
d) Capacitat de treball en equip:
És la disposició i habilitat per col·laborar de manera coordinada en la tasca realitzada conjuntament per un equip de persones per tal d'assolir un objectiu proposat.
Aquesta capacitat es manifesta en:
La col·laboració i coordinació amb els altres membres de l'equip de treball en la cura de pacients/clients en les situacions que ho requereixin.
L'aplicació de protocols i de cures d'infermeria en els diversos nivells d'atenció.
La col·laboració en la selecció o preparació de material per a les activitats d'educació sanitària.
La coordinació i col·laboració amb els serveis implicats en la gestió de la documentació clínica i no clínica, i l'atenció al pacient/client i acompanyants.
e) Capacitat d'autonomia:
És la capacitat per realitzar una tasca de forma independent, és a dir, executant-la de principi a fi sense necessitat de rebre cap ajut o suport.
Aquesta capacitat de treballar de forma autònoma no vol dir que el professional, en algunes tasques concretes, no hagi de ser assessorat.
Aquesta capacitat es manifesta en:
El manteniment, la conservació i la neteja del material sanitari necessari per a l'assistència en una consulta, unitat o servei.
El manteniment de l'ordre, neteja i condicions higienicosanitàries del pacient/client i el seu entorn.
La citació i l'enregistrament de les dades dels pacients/clients.
L'enregistrament i distribució de la documentació rebuda i emesa.
La realització dels procediments d'atenció al pacient/client que li sigui assignat per l'equip d'infermeria.
La preparació i administració de medicació per via oral, rectal i tòpica.
La comunicació i enregistrament en el suport adequat de les dades obtingudes per observació directa o tècnica instrumental.
El maneig, el calibratge, el manteniment d'ús i el control del l'equip i material al seu càrrec.
f) Capacitat de relació interpersonal:
És la disposició i habilitat per comunicar-se amb els altres amb un tracte adient, amb atenció i empatia.
Aquesta capacitat es manifesta en:
El reconeixement, comprensió i respecte a les característiques culturals i socials dels pacients/clients i acompanyants per tal d'actuar amb empatia i millorar el servei.
L'atenció al pacient/client durant l'aplicació de les tècniques o protocols assignats.
La informació al pacient/client i acompanyants de les tècniques o protocols que realitza.
Amb altres membres de l'equip de treball quan es requereix col·laboració en l'aplicació o realització de les cures.
g) Capacitat d'iniciativa:
És la disposició i habilitat per prendre decisions sobre propostes o accions. Donat cas que vagin en la línia de millorar el procés, producte o servei, per canvi o modificació, s'està definint la capacitat d'innovació.
Aquesta capacitat es manifesta en:
La proposta de mesures per millorar l'eficàcia, eficiència i la seguretat en l'aplicació dels protocols o cures assignats.
La proposta d'idees i suggeriments a l'hora de resoldre dubtes i dificultats.
La participació en programes de formació tant d'aprofundiment com de nous mètodes de treball.
La comunicació amb urgència al diplomat d'infermeria o superior responsable d'aquelles observacions o actuacions del pacient/client indicadores de perill o necessitat d'actuació immediata.
L'assimilació de nous mètodes de treball en l'àmbit de l'atenció i aplicació de cures al pacient/client.

2.4 Camp professional.

2.4.1 Àmbit professional i de treball.
Aquest tècnic exercirà fonamentalment la seva activitat laboral en el sector sanitari, a l'àrea d'assistència al pacient/client, formant part de l'equip d'infermeria a l'atenció primària, comunitària o especialitzada.
Els principals subsectors en els que pot desenvolupar la seva activitat són:
Atenció primària i comunitària: atenció domiciliaria, promoció de la salut, salut bucodental, consultes i centres geriàtrics.
Atenció especialitzada: consultes, hospitalització, urgències, sales de parts, pediatria, unitats de cures especials, quiròfans, centrals d'esterilització, salut mental i geriatria.
Altres: centres sanitaris, departaments d'afers socials de ministeris, comunitats autònomes, ajuntaments i centres de balneoteràpia.
2.4.2 Àmbit funcional i tecnològic.
Aquest tècnic se situa fonamentalment en les funcions/subfuncions d'organització/gestió de la unitat/consulta, prestació de serveis i educació sanitària.
Principals ocupacions i llocs de treball:
Amb finalitats d'orientació professional laboral, s'enumeren a continuació les ocupacions i llocs de treball que es poden desenvolupar quan s'adquireixi la competència professional definida pel títol:
Auxiliar d'infermeria/clínica, auxiliar de balnearis, auxiliar d'atenció primària i cures d'infermeria a domicili, auxiliar bucodental, auxiliar geriàtric, auxiliar pediàtric, auxiliar d'esterilització, auxiliar d'unitats especials, auxiliar de salut mental.

3. Currículum.

3.1 Objectius generals del cicle formatiu.

Processar la informació generada en consultes/unitats/serveis, interpretant les normes internes, els protocols i la documentació clínica i no clínica, identificant les característiques dels programes informàtics de gestió i citació de pacients, tipus i models de documents clínics i no clínics, i recursos ofimàtics i d'arxiu, aplicant els procediments de cita prèvia, registre, tramitació de documents, d'arxiu i de control d'existències, per tal de realitzar la gestió de la citació dels pacients/clients, de la documentació rebuda o generada i de la informació de consultes/unitats/serveis.
Elaborar pressupostos i documentació mercantil relatius a intervencions sanitàries, interpretant les normes fiscals, mercantils i el pla de tractament, identificant els models i tipus de documents mercantils, les formes de pagament i les prestacions del programa informàtic emprat, aplicant els mètodes de càlcul pressupostari i de facturació, per tal de realitzar la gestió econòmica dels serveis sanitaris prestats i actes professionals.
Relacionar-se amb pacients/clients i acompanyants, distingint les característiques, nivells de dependència, capacitat de predisposició i de comprensió de l'interlocutor, interpretant les necessitats i les demandes d'ajut, recolzament, de benestar, de comunicació i de relació i comunicant-se de forma eficaç, amable, respectuosa, adaptant-se a les característiques i necessitats de l'usuari i al context situacional, per tal de contribuir al benestar de pacients/clients i acompanyants.
Analitzar l'estat general de pacients/clients identificant, mitjançant l'observació directa i la comunicació, signes i símptomes d'alteracions físiques i del comportament, actituds i hàbits, relacionant-les amb conductes d'ansietat, irritabilitat, agressivitat, apatia o desànim, i aplicant, d'acord amb els protocols, les accions de prevenció, de desenvolupament individual o de recolzament psicològic preestablertes, per tal de col·laborar en la prestació de cures al pacient/client.
Aplicar els protocols de neteja, desinfecció, esterilització i aïllament del material, instrumental, equips i instal·lacions, interpretant els procediments establerts i la documentació tècnica dels equips, materials i productes, identificant el mètode adequat en cada cas i les normes de prevenció i higiene que s'han d'aplicar per tal de mantenir les condicions higienicosanitàries de l'entorn del pacient i de la unitat segons criteris de confort, prevenció de la contaminació i seguretat mediambiental.
Preparar el pacient per al trasllat, exploració o realització de procediments diagnòstics, terapèutics o d'infermeria interpretant els protocols, identificant les tècniques i la funció i aplicacions dels materials, equips i instrumental, preparant el material amb ordre i segons normes higièniques i de manipulació, i aplicant les tècniques de somatometria i de preparació del pacient/client per tal de facilitar l'exploració mèdica, la realització dels procediments diagnòstics, terapèutics o d'infermeria i el trasllat del pacient.
Aplicar els procediments d'higiene i mobilització de pacients/clients, interpretant la història clínica, el pla de cures, els protocols i les instruccions tècniques, identificant les característiques i necessitats del pacient/client, la funció i aplicacions dels estris, equips i accessoris d'higiene, mobilització i trasllat, aplicant les tècniques amb destresa, seguretat, pulcritud i respecte per la intimitat per tal de col·laborar en l'aplicació del pla de cures, prevenir alteracions i contribuir al benestar del pacient/client.
Executar els procediments de cures auxiliars d'infermeria a pacients/clients interpretant la història clínica, protocols, manual de procediments i el pla de cures establert, identificant les característiques del pacient que poden condicionar l'execució i utilitzant els materials, els equips i l'instrumental amb ordre, higiene i segons normes de seguretat i de prevenció, per tal de realitzar les tasques assignades o col·laborar amb l'equip d'infermeria en l'aplicació i desenvolupament del pla de cures.
Assistir al facultatiu en intervencions de salut bucodental, interpretant la història clínica, fitxa dental, protocols d'operatòria dental i manuals de funcionament dels equips i instrumental, identificant les característiques del pacient/client, seleccionant i preparant els materials, equips i l'instrumental, aplicant les tècniques amb destresa, seguretat i pulcritud, per tal de realitzar la preparació del pacient, de la consulta i del material, com també l'assistència al facultatiu.
Integrar-se en un equip de treball d'infermeria de manera eficient, analitzant les activitats que es realitzen, identificant els diferents llocs de treball, la interrelació de funcions i les relacions humanes en el treball, i proposant les modificacions adients a fi d'optimar l'actuació professional i la relació personal dels recursos humans.
Sensibilitzar-se sobre els efectes que les condicions de treball poden produir en la salut personal, col·lectiva i ambiental, amb la finalitat de millorar les condicions de realització del treball utilitzant les mesures correctives i de protecció.
Planificar el procés d'inserció en les activitats del sector sanitari, en les àrees d'assistència al pacient/client, valorant-ne els aspectes organitzatius i econòmics, i identificant els drets i les obligacions que es deriven de les relacions laborals, les capacitats i les actituds requerides, determinant les vies d'inserció possibles i els mitjans adients en cada cas per tal d'integrar-se satisfactòriament en el món laboral.
Incorporar-se al món productiu, adaptant-se a l'estructura d'una empresa de serveis sanitaris, de forma responsable i participativa, afrontant les tasques d'organització, control de la producció i producció amb progressiva autonomia i amb iniciativa, valorant les aptituds i els interessos necessaris en el conjunt de les tasques realitzades, per tal d'integrar-se en els sectors de l'atenció primària, comunitària i atenció especialitzada.
Integrar els diferents processos que es desenvolupen en la prestació d'un servei d'atenció sanitària, mitjançant l'anàlisi de les tècniques bàsiques d'infermeria i les de recolzament psicològic que s'apliquen, dels procediments per al manteniment de les condicions sanitàries del pacient i l'entorn, i la gestió administrativa que se'n deriva, per tal de donar resposta a les necessitats/demandes del pacient/client.

3.2 Crèdits.

3.3 Hores a disposició del centre.

Dins de la durada establerta per a aquest cicle formatiu, els centres docents disposaran de 90 hores lectives per completar el currículum establert i adequar-lo al seu àmbit socioeconòmic.
Els centres docents distribuiran lliurement les hores bé en un o més dels crèdits previstos per a aquest cicle, bé programant més crèdits.
En cap cas aquestes hores no incrementaran la durada del crèdit de formació en centres de treball.

3.4 Relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals.

Mòdul 1: operacions administratives i documentació sanitària.
Crèdit 1: operacions administratives i documentació sanitària.
Mòdul 2: tècniques bàsiques d'infermeria.
Crèdit 2: l'ésser humà davant la malaltia.
Crèdit 3: benestar del pacient: necessitats d'higiene, repòs i moviment.
Crèdit 4: cures bàsiques d'infermeria aplicades a les necessitats de l'ésser humà.
Crèdit 5: primers auxilis.
Mòdul 3: higiene del medi hospitalari i neteja de material.
Crèdit 6: higiene del medi hospitalari i neteja de material.
Mòdul 4: promoció de la salut i recolzament psicològic al pacient.
Crèdit 7: recolzament psicològic al pacient/client.
Crèdit 8: educació per a la salut.
Mòdul 5: tècniques d'ajuda odontològica/estomatològica.
Crèdit 9: tècniques d'ajuda odontològica/estomatològica.
Mòdul 6: relacions en l'equip de treball.
Crèdit 10: relacions en l'equip de treball.
Mòdul 7: formació i orientació laboral.
Crèdit 11: formació i orientació laboral.
Mòdul 8: formació en centres de treball.
Crèdit 12: formació en centres de treball.

4. Especialitats del professorat que té atribució docent en els crèdits del cicle formatiu de grau mitjà de cures auxiliars d'infermeria.

a) El professorat de l'especialitat de processos sanitaris del cos de professors d'ensenyament secundari té atribució docent per als crèdits:
Crèdit 1: operacions administratives i documentació sanitària. Crèdit 7: recolzament psicològic al pacient/client.
Crèdit 8: educació per a la salut.
b) El professorat de l'especialitat de procediments sanitaris i assistencials del cos de professors tècnics de formació professional té atribució docent per als crèdits:
Crèdit 2: l'ésser humà davant la malaltia.
Crèdit 3: benestar del pacient: necessitats d'higiene, repòs i moviment.
Crèdit 4: cures bàsiques d'infermeria aplicades a les necessitats de l'ésser humà.
Crèdit 5: primers auxilis.
Crèdit 6: higiene del medi hospitalari i neteja de material.
Crèdit 9: tècniques d'ajuda odontològica/estomatològica.
c) El professorat de l'especialitat de formació i orientació laboral del cos de professors d'ensenyament secundari té atribució docent per als crèdits:
Crèdit 10: relacions en l'equip de treball.
Crèdit 11: formació i orientació laboral.
d) El professorat de les especialitats citades als apartats a), b) i c) té atribució docent per al crèdit:
Crèdit 13: síntesi.

5. Centres privats de formació professional autoritzats a impartir aquest cicle formatiu:

a) Que disposin d'autorització o classificació definitiva per impartir la branca sanitària de primer grau.
b) Que estiguin homologats per impartir les especialitats de la branca sanitària de segon grau.

6. Accés al batxillerat, convalidacions i correspondències.

6.1 Modalitats de batxillerat a què dóna accés:

Ciències de la naturalesa i de la salut.

6.2 Mòduls professionals que poden ser convalidats amb la formació professional ocupacional:

Tècniques bàsiques d'infermeria.
Tècniques d'ajuda odontològica/estomatològica.
Higiene del medi hospitalari i neteja de material.
Promoció de la salut i recolzament psicològic al pacient.

6.3 Mòduls professionals que poden correspondre's amb la pràctica laboral:

Operacions administratives i documentació sanitària.
Tècniques bàsiques d'infermeria.
Tècniques d'ajuda odontològica/estomatològica.
Higiene del medi hospitalari i neteja de material.
Formació i orientació laboral.
Formació en centres de treball.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada